Kodėl slenka plaukai?

Kodėl slenka plaukai?

Plunksniški, švelnūs, glotnūs plaukai – daugelio svajonė. Tačiau realybė tokia, kad daugeliui iš mūsų tenka susidurti su varginančia problema – plaukų slinkimu. Jei jums slenka plaukai, žinokite, kad nesate vieni. Tyrimai rodo, kad kas penkta moteris ir kas šeštas vyras patiria pastebimą plaukų slinkimą savo gyvenime. Nors ši problema gali kelti nerimą ir paveikti savivertę, supratę priežastis ir pasirinkę tinkamus sprendimus, galite džiaugtis sveikais, storais plaukais.

Plaukų slinkimo ciklas: natūralus procesas

Prieš gilinantis į plaukų slinkimo priežastis, svarbu suprasti natūralų plaukų augimo ciklą. Kiekvienas plaukas gyvena tris fazes:

  • Anageninė fazė: Aktyvaus augimo fazė, trunkanti nuo 2 iki 7 metų. Šioje fazėje plauko folikulai (plaukelio svogūnėliai) nuolat dalijasi, gamindami naujas ląsteles ir stumdami plauką žemyn.
  • Catageninė fazė: Trumpalaikė perėjimo fazė, trunkanti 2-3 savaites. Šioje fazėje plauko augimas sustoja, folikulai pasitraukia nuo maitinančių kraujagyslių.
  • Telogeninė fazė: Poilsio ir iškritimo fazė, trunkanti 3-4 mėnesius. Plaukas pamažu atsiskiria nuo folikulo ir galiausiai iškrenta.

Normalu, kad kasdien iškrenta 50-100 plaukų, nes jie baigia savo natūralų ciklą ir yra pakeičiami naujais. Tačiau kai šis balansas sutrinka ir pradeda slinkti daugiau plaukų nei atauga, kyla problema, vadinama alopecija.

Kodėl slenka plaukai daugiau nei turėtų?

Dabar, kai jau supratote natūralų plaukų slinkimo ciklą, pereikime prie pagrindinių priežasčių, kodėl plaukai gali slinkti daugiau nei įprastai:

1. Stresas ir psichologiniai faktoriai

  • Alopecija areata: Stresas gali sukelti autoimuninę ligą, vadinamą alopecija areata, kai imuninė sistema atakuoja sveikus plaukų folikulus, sukeldama staigų, lokišką plaukų slinkimą.
  • Telogeninis plaukų slinkimas: Dėl streso organizmas gali pereiti į „išlikimo režimą”, kurio metu gali būti ribojamas maistinių medžiagų tiekimas į plaukų folikulus, dėl to sutrumpėja anageninė fazė ir padidėja plaukų slinkimas.

2. Mitybos trūkumai

  • Plaukams augti reikia įvairių maistinių medžiagų, įskaitant vitaminus (A, C, D, E ir B grupės vitaminus), mineralus (geležį, cinką, seleną), baltymus ir sveikus riebalus.
  • Trūkstant šių maistinių medžiagų, gali sutrikti plaukų augimo ciklas, o plaukai tapti silpnesni ir labiau linkę lūžti bei slinkti.

3. Hormoniniai pokyčiai

  • Nėštumas ir po gimdymo: Hormoniniai pokyčiai nėštumo ir po gimdymo metu gali sukelti laikiną plaukų slinkimą. Paprastai plaukai atauga savaime per šešis mėnesius iki metų.
  • Menopauzė: Moterims menopauzės metu sumažėjus estrogeno kiekiui, gali pasikeisti plaukų augimo modelis, plaukai gali plonėti ir slinkti.
  • Skydliaukės veiklos sutrikimai: tiek hipotirozė (sumažėjusi skydliaukės funkcija), tiek hipertirozė (padidėjusi skydliaukės funkcija) gali sukelti plaukų slinkimą.

4. Sveikatos problemos ir gydymo šalutinis poveikis

Be jau minėtų priežasčių, plaukų slinkimą gali sukelti ir tam tikros sveikatos problemos bei gydymo šalutinis poveikis:

  • Autoimuninės ligos: Kai kurios autoimuninės ligos, tokios kaip vilkligė ar sisteminė raudonoji vilkligė, gali paveikti plaukų folikulus ir sukelti plaukų slinkimą.
  • Infekcijos: Bakterinės ar grybelinės galvos odos infekcijos, pavyzdžiui, folikulo keratomė ar plaukų kerpligė, gali pažeisti plauko folikulus ir sukelti plaukų slinkimą paveiktoje vietoje.
  • Genetiniai veiksniai: Androgenetinė alopecija, dar vadinama vyrišku ar moterišku pliko galva, yra paveldima būklė, kuri lemia laipsnišką plaukų slinkimą dėl plaukų folikulų jautrumo dihidrotestosteronui (DHT).
  • Gydymo šalutinis poveikis: Kai kurie vaistai, tokie kaip chemoterapiniai preparatai, vaistai nuo artrito, beta adrenoblokatoriai ar antidepresantai, gali sukelti plaukų slinkimą kaip šalutinį poveikį.

5. Plaukų priežiūros klaidos

Nors daugelis gali nusistebėti, tačiau netinkama plaukų priežiūra gali prisidėti prie plaukų slinkimo. Štai kelios dažniausiai daromos klaidos:

  • Pernelyg griežtas šukavimas ar braukymas: Tai gali pažeisti plauko folikulus ir sukelti lūžinėjimą bei slinkimą.
  • Stipraus karščio naudojimas: Džiovinimas karštu plaukų džiovintuvu, tiesinimas tiesintuvu ar karštos garbanojimo žnyplės gali išsausinti plaukus ir pažeisti jų struktūrą, todėl jie taps trapūs ir labiau linkę lūžti.
  • Cheminės procedūros: Plaukų dažymas, balinimas ar cheminio sušukavimo procedūros gali pažeisti plauko struktūrą ir sukelti slinkimą.
  • Griežtos šukuosenos: Pernelyg stangrios kasos, kuodeliai ar kitos šukuosenos gali sukelti lūžinėjimą ir traukos alopeciją, kai plaukai iškrenta dėl fizinio plauko folikulo pažeidimo.

Kada kreiptis į gydytoją dėl plaukų slinkimo?

Nors daugeliu atveju plaukų slinkimas laikinas ir savaime išgydomas, yra situacijų, kai reikėtų kreiptis į gydytoją dermatologą ar trichologą:

  • Staigus arba kupstinis plaukų slinkimas: Jeigu pastebėjote staigų plaukų slinkimą dideliais plotais arba pleiskanojančiomis dėmėmis, būtina kreiptis į specialistą nedelsiant.
  • Plaukų slinkimas kartu su kitais simptomais: Jeigu plaukų slinkimą lydi karščiavimas, nuovargis, svorio pokyčiai, sąnarių skausmas ar kiti neįprasti simptomai, būtinas gydytojo ištyrimas.
  • Greitas arba progresuojantis plaukų slinkimas: Jeigu plaukai slenka sparčiai arba slinkimo plotas didėja, svarbu pasikonsultuoti su specialistu, kad išsiaiškintų priežastis ir pradėtų gydymą.

Patarimai sveikiems ir storiems plaukams

Nors daugelio plaukų slinkimo atvejų negalima visiškai išvengti, yra veiksmų, kuriuos galite atlikti, kad palaikytumėte sveikus ir storus plaukus:

Mityba plaukams stiprinti

  • Vartokite sveiką, subalansuotą mitybą, kurioje gausu baltymų, sveikų riebalų, vaisių, daržovių ir neskaldytų grūdų.
  • Į savo mitybą įtraukite maisto produktų, turtingų vitaminais A, C, D, E ir B grupės vitaminais, taip pat mineralų, tokių kaip geležis
  • Ypač naudingi maisto produktai plaukams: riebios žuvys (lašiša, tunas), kiaušiniai, lapinės daržovės, riešutai, sėklos, avokadai, saldžiosios bulvės.
  • Pasitarkite su gydytoju dėl maisto papildų, jei įtariate, kad jums trūksta tam tikrų maistinių medžiagų. Tačiau pirmiausia stenkitės gauti visas reikalingas medžiagas su maistu.

Sveika galvos odos priežiūra

  • Naudokite švelnius šampūnus ir kondicionierius, kurie tinka jūsų plaukų ir galvos odos tipui. Venkite agresyvių valiklių ar produktų su stipriais kvapais ir alkoholiniais ingredientais.
  • Plaukus plaukite tik tiek, kiek reikia, paprastai 2-3 kartus per savaitę. Per dažnas plovimas gali pašalinti natūralius aliejus, kurie palaiko galvos odos drėgmę ir sveikatą.
  • Nenaudokite per karšto vandens plaukams plauti. Šiltas vanduo yra geriausias pasirinkimas, o po plovimo naudokite vėsesnį vandenį plaukams skalauti, kad uždarytumėte plauko kutikulę ir suteiktumėte žvilgesio.
  • Venkite pernelyg griežto šukavimo ar braukymo, ypač šlapiais plaukais, kai jie būna labiau pažeidžiami. Naudokite plaukų šepetį su švelniais šereliais ir šukuokitės atsargiai, pradedant nuo galiukų ir kilnodami aukštyn link šaknų.

Streso valdymas sveikiems plaukams

  • Stresas gali būti pagrindinis plaukų slinkimo veiksnys. Raskite būdų sumažinti stresą savo gyvenime, pavyzdžiui, praktikuodami jogą, meditaciją, dėmesingumą ar fizinius pratimus.
  • Prioritizuokite miegą, nes tai svarbu kiekvieno organo, įskaitant plaukus, sveikatai. Stenkitės miegoti bent 7-8 valandas per naktį.

Plaukų priežiūros klaidų vengimas

  • Ribokite karšto formavimo prietaisų naudojimą. Jei naudojatės džiovintuvu, fenu ar tiesintuvu, dėkite žemiausią temperatūros nustatymą ir naudokite apsauginį purškiklį nuo karščio.
  • Atsisakykite arba sumažinkite dažnas chemines procedūras, tokias kaip dažymą, balinimą ar cheminį sušukavimą.
  • Laikykitės švelnių šukuosenų, kurios netraukia ir netempia plaukų. Venkite pernelyg stangrių kasų, kuodelių ar kitų šukuosenų, galinčių sukelti traukos alopeciją.

Apsvarstykite maisto papildus

  • Maisto papildai gali būti naudingi, jei jums trūksta tam tikrų plaukams svarbių maistinių medžiagų. Vis dėlto, geriausia gauti šias medžiagas su maistu. Prieš pradėdami vartoti bet kokius maisto papildus, pasitarkite su gydytoju.
  • Kai kurie tyrimai rodo, kad vitaminas D, biotinas, geležis, cinkas ir riebalų rūgštys gali pagerinti plaukų būklę. Tačiau svarbu pabrėžti, kad moksliniai tyrimai šioje srityje dar nėra galutiniai, ir gydytojas turėtų individualiai įvertinti, ar jums reikalingi papildai.

Sveiki plaukai jūsų rankose

Prisiminkite, kad sveika mityba, švelni plaukų priežiūra, streso valdymas ir gydytojo konsultacija esant rimtesniems atvejams, gali padėti džiaugtis sveikais ir žavingais plaukais. Būkite kantrūs, nes įgyvendinus rekomendacijas pokyčiai gali pasimatyti ne iš karto. Svarbiausia – rūpintis savimi ir savo sveikata, o sveiki plaukai bus to atspindys.

Papildomi patarimai

  • Vykdykite gydytojo nurodymus: Jeigu jums diagnozuota specifinė plaukų slinkimo priežastis, gydytojas paskirs atitinkamą gydymą. Griežtai laikykitės gydytojo nurodymų, kad pasiektumėte geriausių rezultatų.
  • Nepasikliaukite „stebuklingomis” priemonėmis: Plaukų slinkimo industrijoje gausu įvairių produktų, žadančių greitus ir stebuklingus rezultatus. Būkite atsargūs ir nešvaistykite pinigų neveiksmingoms priemonėms. Remkitės moksliniais įrodymais paremtais metodais ir gydytojo rekomendacijomis.
  • Palaikykite pozityvų požiūrį: Plaukų slinkimas gali paveikti savivertę, tačiau svarbu nepulti į neviltį. Rinkitės sau tinkančias šukuosenas, pabrėžkite savo individualumą ir prisiminkite, kad vidinis grožis ir sveikata yra svarbiausia.
  • Susijunkite su bendruomene: Bendravimas su žmonėmis, kurie susiduria su panašiais iššūkiais, gali suteikti palaikymo ir padrąsinimo. Prisijunkite prie internetinių forumų, palaikymo grupių ar tiesiog pasikalbėkite su jums artimais žmonėmis.

Tikimės, kad šis išsamus straipsnis atsakė į klausimą „Kodėl slenka plaukai?” ir suteikė naudingų patarimų, kaip puoselėti sveikus ir storus plaukus. Nepamirškite, kad grožis prasideda viduje, tad rūpinkitės savimi ir pasitikėkite savimi – tai spindės ir jūsų plaukuose!

Šaltiniai

https://www.pennmedicine.org/for-patients-and-visitors/patient-information/conditions-treated-a-to-z/hair-loss-alopecia-areata

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hair-loss/symptoms-causes/syc-20372926

https://www.aad.org/public/diseases/hair-loss/causes/18-causes

Pastaba: Šis straipsnis nėra skirtas diagnozei ar gydymui. Jeigu nerimaujate dėl plaukų slinkimo, visada kreipkitės į gydytoją dermatologą ar trichologą.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *